THE STORY OF.... SNATCHER (1) Door Dennis Lardenoye Medio 1990, een goed softwarejaar, bracht Konami de topper SD-Snatcher uit. Dit wordt door velen beschouwd als de beste Konami aller tijden, en zelfs als ‚‚n van de beste MSX-spellen aller tijden. Dit natuurlijk vanwege het originele spel- concept, de bloedmooie graphics en de sfeervolle muziek van de 16-registers SCC. SD-Snatcher is eigenlijk een vervolg op Snatcher, dat wat eerder door Konami is uit gebracht. Deze raadselachtige Konami is een van de best verkochte spellen, maar in Nederland is hij nauwelijks verkocht. Beide spellen hebben hetzelfde thema en genre: cyberpunk. Dit is een stroming in de SF-literatuur, waarbij gigantische futuristische steden, ongure achterbuurten, geslepen crimi- nelen en cyborgs vaste ingredi‰nten zijn. Voorbeelden hiervan zijn de film "Blade Runner" en het boek "Neuromancer". Het verschil tussen Snatcher en SD-Snatcher is overigens de spelstijl. SD-Snatcher is een RPG, met nog enige aktie elementen. Snat- cher is een adventure, en wie denkt dat dit hetzelfde is heeft het goed mis, zeker in Japan. Japanners noemen een "adventure" een spel dat volledig gespeend is van elke vorm van aktie, en waarbij dus alles via menu's en plaatjes gaat. Snatcher is zo'n plaatjes adventure. Dus mensen die het erg vinden dat ze deze Konami niet in hun bezit hebben: niet getreurd, want waarschijnlijk is Snatcher voor de meesten toch onspeelbaar..... Nog even een kleine wetenswaardigheid: Iedereen weet waar- schijnlijk dat SD-Snatcher staat voor Super Deform Snatcher. Het ligt voor de hand dat "Super Deform" slaat op de Snat- chers en hun aktiviteiten... Mis! Super Deform slaat op de tekenstijl van SD-Snatcher. Snatcher is namelijk, naar onze maatstaven, heel realistisch getekend.SD-Snatcher heeft echter ingedeukte figuurtjes met bolle koppies en grote ogen, de Japanse cartoonstijl. Vandaar dus dat Super De- form.... Maar goed, nu terug naar SD-Snatcher. Men ergert zich vaak aan, dat men iets mist aan spellen als SD-Snatcher, hoe mooi die ook mogen zijn. En dat is natuurlijk datgene wat de Ja- panners wel meekrijgen, en het gros van de Nedrlandse MSX- ers niet: het spelscenario, oftewel het verhaal achter het spel. Bij Snatcher is het zo, dat het spel als het ware wordt gebruikt om het verhaal te vertellen, en als je dit verhaal dan mist, dan ben je je toch vaak aan 't afvragen waarvoor je nou al die moeite bent aan 't doen! Natuurlijk kun je wel iets afleiden uit de beginplaatjes bij de demo, maar het grootste deel van het SD-Snatcher scenario blijft in duis- ternis gehuld.... Ongelooflijk jammer,want juist dit is een van Konami's sterk- ste punten: het verzinnen van een ijzersterk en geloofwaardig plot. Wie de Nederlandse handleiding van Solid Snake wel eens heeft gelezen, zal ongetwijfeld begrijpen wat ik be- doel. Ben je in het bezit van de CD "The Snatcher", dan weet je ook al wat meer over het verhaal, maar toch maakt het je allemaal alleen maar nieuwsgierig. Daarom heb ik besloten SD-Snatcher maar eens helemaal door te spitten en het volle- dige verhaal op papier te zetten. Een flink werk, maar het loont de moeite. Van SD-Snatcher zou je moeiteloos een film of een roman kunnen schrijven..... Wat nu volgt wordt een beschrijving a la MSX-Fan, waar ook alle toppers op zo'n manier worden besproken. Af en toe geef ik ook eventjes wat voorbeelden van de humor en geniepighe- den, die Konami in zo'n spel verstopt, en die door ons do- mme Hollanders natuurlijk gewoon over het hoofd gezien wor- den. Enfin, daar gaan we dan....... 6 JUNI 1991, MOSKOU In de nietsvermoedende stad staan een aantal zeer ingrij- pende, en ook rampzalige dingen te gebeuren... In het Tsjer- noton research centrum wordt een kapitale blunder ge- maakt, waardoor een nieuw, experimenteel bacteriologisch wapen in de atmosfeer terecht komt: LUCIFER-ALPHA........ De uitwerkingen zijn rampzalig. Het vermenigvuldigt zich ra- zendsnel, en het effekt ervan kondigt zich aan door het rood kleuren van de hemel. Daarna volgt er een dodelijke virus- neerslag, die onmiddelijk alle levende wezens die ermee in contact komen, doodt. Moskou wordt van de kaart geveegd.... Maar het blijft niet bij Moskou. Het virus breidt zich uit, en voordat het is uitgewoed, heeft het 80 % van het Eurazi- atisch continent uitgeroeid, de helft van de wereldbevol- king. Door de "Bio-hazard", besmettingsgevaar, duurt het 10 jaar voordat de getroffen gebieden weer toegankelijk worden voor menselijke bewoning. Na deze 10 jaar wordt Moskou met de grond gelijk gemaakt, en op de grondvesten van de oude stad wordt een nieuwe, hypermoderne stad gebouwd (waarschijnlijk door Japanners): NEO KOBE CITY. 40 JAAR LATER (2042) Problemen in Neo Kobe City! In de winter is er een vreemde, nieuwe levensvorm opgedoken, een bioroid (hetzelfde als cyborg). Waar ze vandaan komen, wat ze zijn en wat ze willen weet niemand... Een wapen van een onbekende vijand? Buitenaardse wezens? Deze wezens infiltreren in de maatschappij, door de gedaante van een persoon aan te nemen. Ze slaan een tijdje het gedrag van het slachtoffer gade, zoeken een goed moment uit om toe te slaan, en doden dan de persoon. Door het gebruiken van een kunst-huid kunnen ze de persoon daarna exact imite- ren... Deze kunsthuid kan zweten, bloeden en zelfs van wonden genezen, zodat het bijna onmogelijk is, om ze te onderschei- den van echte menselijke wezens. Omdat ze menselijke lichamen wegroven (Engels: to snatch) zijn ze SNATCHERS genoemd...... Om de Snatcher te stoppen, is er een speciale organisatie opgericht. Ze bestrijdt de Snatcher met de modernste wa- pens, en de agenten ervan zijn zwaargetraind. Naam: Judgment Uninfected Naked Kind & Execute Ranger, door de mensen JUN- KER genoemd. Gilian Seed is een man met een probleem..... Dat probleem is: zijn geheugen! Gilian kan zich namelijk niets meer herinneren van v¢¢r de periode dat hij Neo Kobe city was. Zijn verleden blijft in schaduw gehuld...... En zo ook dat van zijn echtge- note Jamie.... Maar ergens in zijn binnenste herinnert hij zich heel vaag een woord: Snatcher! Kennelijk heeft deze robot iets met zijn duis- tere verleden te maken. Gilian besluit dat een "frontale aanval" de enige manier is om zich iets te herinneren.. Hij wordt "Runner", een Junker-agent. Ook Jamie werkt bij Junker, maar zij echter op de medische afdeling. En op dit moment begint het spel, SD-Snatcher: Gilian wan- delt het Junker-hoofdkwartier binnen om zijn eerste instruk- ties te ontvangen. Hier ontmoet hij onder andere Mika, de Junker-computer operator, Cunningham, de direkteur van Jun- ker en Harry en Jeff, de mechaniciens. Nadat Gilian zijn wapen en NAVI (een navigatie & gevechts- computer) heeft ontvangen, stelt Cunningham hem voor aan zijn partner, die hem moet inwerken: Jean Gibson, een nogal nors type. De eerste opdracht van de twee is het zuiveren van twee pakhuizen op pier 17, waar metal creatures (robots) gesignaleerd zijn. Eenmaal daar aangekomen in de patrouille-wagen (die overi- gens Trycycle heet), wordt Gilian aan zijn lot overgelaten door Jean, en er zit voor hem niks anders op dan het eerste pakhuis aan een onderzoek te onderwerpen. Buiten robots vindt Gilian nog iets anders in het pakhuis: een tijdbom die op scherp staat! Gelukkig kan hij nog net via het dakraam ontsnappen voordat het hele pakhuis de lucht in vliegt.... Het is duidelijk dat dit alles een valstrik is, en Gilian vermoedt dat Gibson ook in de problemen zit. Dit wordt nog bevestigd door een SOS signaal van Gibsons NAVI.... Gilian baant zich een weg door het pakhuis, en komt tenslotte Little John tegen, Gibsons NAVI, die zwaar in de problemen zit.... Hij moest wijken van Gibsons zijde omdat ‚‚n of ander mysterieus figuur zijn optische sensoren totaal aan puin heeft geschoten. Little John is "stervende"... Maar voordat hij de pijp uit gaat, geeft hij nog een laatste boodschap van Gibson aan Gi- lian door, bestaande uit twee woorden: OUTER HEAVEN en NA- POLEON....... Gilian heeft geen tijd om uit te vinden wat deze boodschap betekent, want het bloedspoor dat hij ontdekt achter het pakhuis geeft aan dat Gibson er slecht aan toe is. Hij be- landt bij een oude verlaten fabriek, die hij via een omweg- getje binnen komt. Na enkele zware gevechten komt Gilian enslotte bij een doodlopende gang.. Hij vangt hier een on- derdeel op van een gesprek tussen Gibson en een geheimzin- nige figuur. Hieruit wordt duidelijk dat Gibson op het spoor zat van een geheim ondergronds Snatcher-laboratorium. Omdat hij te lastig wordt,moet hij nu uit de weg worden geruimd.... Een robot-metge-zel van de geheimzinnige fi- guur ontdekt Gilian echter, en dwars door de muur valt hij Gilian aan.Met moeite kan Gilian dit bakbeest vernietigen, en Gibson te hulp schieten. Tenminste........ Te laat! Gibson ligt verminkt en onthoofd op de grond, en de dader vlucht net weg! Gilian volgt hem, maar dit levert niets op. De gedaante verdwijnt spoorloos in een doodlopende ruimte.... Verslagen gaat Gilian terug naar het hoofdkwartier, dat in een diepe rouwstemming is gedompeld.. De dood van Gibson is een groot verlies voor Junker. Gilian wordt belast met het onderzoek naar de moord op Gibson, en het eerste wat hij moet doen is naar Johns huis gaan, en daar proberen informa- tie te verzamelen over wat John nu op het spoor zat. Het is opschieten geblazen, want robots belegeren het huis op dat moment! Gilian bereikt het huis, en heeft de droeve taak om Ca- threena, Gibsons dochter (zijn vrouw is al eerder door Snat- chers vermoord) op de hoogte te stellen van het overlijden van haar vader...Gilian vindt enkele aanwijzingen. Zo ont- dekt hij dat de Snatchers iets te maken hebben met Moskou. Op zich heel vreemd, want Moskou bestaat al veertig jaar niet meer. Verder heeft Gibson ontdekt dat de kunstmatige huid van de Snatchers niet zonder gebreken is: deze kan namelijk niet goed tegen zonlicht... Daarom, redeneerde John, moeten de voornaamste Snatcher steunpunten en vluchtwegen zich onder- grond bevinden.... Ondanks dit alles vindt Gilian niets waar hij direct verder mee kan. Gelukkig heeft Cunningham onder- tussen de betekenis ontdekt van ‚‚n van de twee laatste woorden van Gibson: OUTER HEAVEN is een nachtclub in een van de uitgaanscentra van de stad: Centre Plaza. Het was bekend dat Gibson zich regelmatig in dit soort clubs ophield. Dus rijdt Gilian naar Centre Plaza, om daar tot de ontdek- king te komen dat de Outer Heaven alleen voor leden bedoeld is, hij komt er dus niet in. Volgens enkele voorbijgangers kunnen lidmaatschapskaarten gekocht worden bij Cielo, een drankzaak even verderop. Ook daar boekt Gilian geen suc- ces. De eigenaar van de zaak blijkt namelijk een Spanjaard te zijn, en spreekt dan ook alleen maar Spaans!! Jammer, jammer..... Na wat om lopen komt Gilian in de auto- matenhal Zone 1 terecht, waar hij bij een "Snatcher Tataku Game " (Snatcher ramspelletje) een vertaaldisk wint... Dat kwam net van pas! Terug naar Cielo, waar hij nu te horen krijgt dat hij alleen een lidmaatchapskaart kan krijgen in ruil voor een of andere coupon. Deze moet weer gewonnen worden bij het hoofdramspel- letje.... Nadat hij eindelijk in Outer Heaven is, vraagt hij overal na wie Napoleon nu eigenlijk is.... Niemand lijkt het te weten, of wil het vertellen. Van de bar- keeper krijgt hij te horen dat Napoleon "een filmster" is."Ga zelf maar eens kijken in de bioscoop...". Zo gezegd, zo ge- daan... Gilian koopt een 3D-brilletje en een kaartje, en gaat de film "Godzilla 2" zien.. (het is trouwens zo druk in de filmzaal, dat hij alleen van op het toilet iets kan zien.....). In de film ziet hij niets bijzonders, maar bij een van de reclamespotjes in de pauze wel: een reclame voor Outer Hea- ven... Waarin de barkeeper van daarstraks de hoofdrol speelt! Hij haast zich terug naar Outer Heaven, en laat de barkeeper weten, dat hij wel een idee heeft wie Napoleon zijn kan..... Napoleon neemt hem hierop in vertrouwen, en laat hem weten dat hij Gibsons informant was. Gibson was inderdaad iets groots op het spoor,maar de Snatchers hadden een moordenaar op hem afgestuurd, Purnet genaamd. Napoleon weet alleen, dat Purnet zich vaal ophoudt in de zuidelijke achterbuurten van de stad.... Hier sjeest Gilian dus weer naar toe in Trycycle,en hij ontdekt hier een casino, de DICE SHAKE waar schijnbaar din- gen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen... Na enig navragen blijkt, dat Purnet hier regelmatig komt, en dat hij zich ophoudt in een verlaten CD-fabriek in de buurt.... De CD-fabriek blijkt nogal groot te zijn en het wemelt er van de robots. Op het dak ontmoet Gilian een dame, die in een nogal benarde toestand verkeert: ze wordt door 6 robots omsingeld... Gilian helpt deze roestbakken even naar de andere wereld, om te vernemen dat de dame in een deel van de fabriek woont, en dat sinds kort de fabriek wordt overspoeld met robots... Ze weet te vertellen dat Purnet zich in de kelder ophoudt. Hierna vlucht ze naar haar appartement. Nadat Gilian haar is gevolgd, blijkt ze alweer in de problemen te zitten: een ge- niepige robot gebruikt haar als levend schild. Gilian weet haar te bevrijden, en rept zich dan naar de kelder van het gebouw. Hier ontdekt hij dat de kelder een geheime Snat- cherwerkplaats is, waar nieuwe robot-types worden gebouwd. Purnet is hier aanwezig, maar de gluiperd weet te vluchten. Als Gilian hem achtervolgt, wordt hij aangevallen door 2 prototypes van gevechtsrobots, die Purnet heeft aangezet. De 2 kolossen zijn veel te sterk voor Gilian, en deze is dan ook kansloos.....totdat de twee robots van achteren doorboord worden door een krachtige blaster... Deze blijkt toe te behoren aan RANDAM HAJILE, die zich voorstelt als een pre- miejager. Ook hij zit achter Purnet aan,en hij heeft even- eens zijn woonplaats ontdekt. Randam heeft Purnet zien wegvluchten, de Dice Shaker in. Daar aangekomen, blijkt hij echter nergens te vinden. Na enig navragen komt Gilian erachter dat er een VIP-room is in het casino, en hij ontdekt ook de geheime deur die ernaartoe leidt. Voor de VIP-room kan hij een gesprek afluisteren tussen Purnet en een tweede persoon, een Snatcher in het lichaam van een Chinees. Purnet heeft het erover dat Gilian nu wel heel lastig is aan het worden, en dat er maatregelen moeten worden genomen voor zijn uitschakeling.... Ook blijkt dat de Chinees meer te maken heeft met het ge- heimzinnige QUEEN-laboratorium. Wanneer Randam opduikt, vallen hij en Gilian de kamer binnen. Purnet en de Chinees vechten terug, maar de laatste knijpt er al snel tussenuit. Al snel is Gibsons moordenaar geschie- denis.... Randam merkt een bijzonder voorwerp op, dat de dode Purnet aan zijn vinger heeft: een ring, gegevormd als een doodskop met spinnepoten. Toevallig weet hij dat dit het symbool is voor een vreemde nieuwe religieuze sekte, die een deel van de achterbuurten van de stad beheerst: de SKULLSPIDER sekte. Het is logisch aan te nemen dat Purnet contact onderhield met deze sekte, maar die heeft haar hoofdkwartier in een heel ander deel van de stad. Gilian, die Gibsons aantekeningen heeft doorzocht, denkt dat er een ondergrondse vluchtweg moet zijn, beginnende in het oude CD-gebouw. Dit is inderdaad mo- gelijk, want in de kelder was een kluisdeur..... Inderdaad, de deur leidt naar een ondergrondse gang,die hele- maal onder de stad doorloopt, naar de noordelijke achterbuur- ten van de stad. Hier wonen de aanhangers van de Skull Spider sekte. Volgens de leer van deze sekte zijn de Snatchers geen bedreiging voor de mensheid... integendeel! Zij aanbidden ma- chines, en ze zien de Snatcher als de hoogst ontwikkelde vorm hiervan, een perfekt wezen. Volgens Wesley Crampton, de stich- ter en geestelijk leider van de sekte, moeten de mensen de Snatchers aanbidden in plaats van ze te vrezen en te haten... Na wat te hebben rondgekeken, ontmoet Gilian een jonge vrouw bij de ingang van het kloostergebouw van de sekte, die hem vraagt haar te helpen. Gilian gaat hierop in, en de vrouw leidt hem een geheime gang binnen, waar een tweede gedaan- te op hem wacht: ROB CRAMPTON, de broer van Wesley. De vrouw blijkt zijn vriendin te zijn, LISA NILSEN. Ze vertellen Gi- lian een raar verhaal. Rob heeft zijn broer van het begin af aan ondersteund bij het leiden van de sekte, maar de laatste maanden begint hij zich zorgen te maken over Wesley. Zijn idee‰n werden steedst radicaler, en hij zelf begon zich vreemd te gedragen... En na enkele weken was het vermoeden van Rob en Lisa werke- lijkheid gebleken: ze hadden ontdekt dat Wesley gesnatched was! Ze smeken Gilian de Wesley-Snatcher te vernietigen, voor- dat deze de sekte in het verderf stort. Volgens Rob is hij net in de kapel, zich voor aan het bereiden op de mis. Gilian belooft hen te zullen helpen. Bij het altaar ontmoet hij Wesley, die zich inderdaad nogal aggressief gedraagt. Gilian gebruikt zijn geweer en dan komt hij tot een onprettige ontdekking: Wesley is geen Snatcher, maar een mens van vlees en bloed! Door het hoofd van een bekende religieuze sekte neer te schie- ten, heeft hij niet alleen een van de belangrijkste Junker-re- glementen overtreden, maar ook de reputatie van Junker een ernstige deuk bezorgd. Gilian wordt bij Cunningham op het mat- je geroepen en op staande voet ontslagen.... Hij mag van geen enkele Junker-faciliteit meer gebruik maken. Als Gilian verslagen het Junker-gebouw uitwandelt, wordt hij door Jamie opgewacht, die hem aanspreekt. Zij gelooft in Gilians onschuld, en ze zegt Gilian dat hij terug moet gaan naar de sekte om bewijs te krijgen dat hij erin geluisd is. Om dit te doen, heeft hij wel een valse identiteit nodig, zodat hij niet wordt herkend. Ze geeft Gilian een vermomming (en ook een andere naam. Ze noemt Gilian naar de naam van de held uit haar favoriete computerspel: Solid Snake!). Gilian wordt inderdaad toegelaten tot het kloostergebouw, en woont een mis bij, geleid door Rob Crampton. Hij houdt een nogal vurige preek over het feit dat hij het leiderschap zal overnemen over de sekte, en hij gebruikt het feit dat Wesley door iemand van Junker is neergeschoten om de aanhangers tegen Junker op te zetten. Junker is de duivel volgens Rob! De kerkgangers slikken dit natuurlijk als zoete koek, en helemaal als Rob vertelt dat nu eindelijk de tijd gekomen is dat de machines zich onder hen zullen begeven... Na een grondig onderzoek van het Skull Spider klooster kan Gilian een gesprek tussen Rob en Lisa afluisteren, waaruit blijkt dat de twee Gilian totaal hebben voorgelogen... Rob is niet eens de broer van Wesley, en heet eigenlijk Wesley Clapton. De twee zijn eigenlijk Snatchers.... Ook Wes- ley was gemanipuleerd. Hij had een hersenoperatie ge- kregen, waardoor hij zich aggressief gedroeg tegenover Gi- lian. Door hun plan hebben de Snatchers twee vliegen in een klap geslagen. Ze zijn leider geworden van de sekte, en Gilian Seed vormt niet langer een probleem. Nu ze een goed steunpunt hebben, is het tijd voor de Snatchers om de teugels er stevig in handen te krijgen... Gilian vlucht weg uit de achterbuurten, samen met Jamie. Ze begeven zich naar het kantoor van de vrouwelijke burge- meester van de stad, Paula MacKaine, in de hoop dat zij Gilians verhaal zal geloven... En wonder boven wonder doet ze dat. In de noordelijke achterbuurten zijn namelijk juist enorme aantallen robots waargenomen, die van het kloosterge- bouw van de sekte komen. Ze zetten koers naar andere delen van de stad. Dit bevestigt natuurlijk Gilians verhaal. De burgemeester heeft alle KSDF-troepen (een speciale leger- eenheid, uitgerust om de Metal Creatures te verslaan)er- opuit gestuurd om het gebied te zuiveren. De eenheden zijn echter in het gebouw vastgelopen, en er is een beter uitge- rust iemand nodig om verder te komen. De burgemeester dwingt Cunningham Gilian weer in dienst te nemen, en hem eropuit te sturen. En zo gebeurt het ook. Gilian keert voor de derde keer terug naar het Skull Spider gebouw. Ditmaal moet hij zich een weg vechten naar binnen. Tenslotte geraakt hij helemaal bovenin, voorbij een deur met een heel speciaal slot en ontmoet Rob en Lisa. De twee vechten terug, maar Gilian helpt ze al snel naar de andere wereld. Dan ontdekt Gilian dat Lisa net zo'n ring om haar vinger heeft als Purnet.... En hij ontdekt wat het nut van de ringen. Samen openen ze een geheime deur onder een beeld op het altaar. Deze leidt naar de riolen, een belangrijk deel van de ondergrondse Snatchervervoerswegen... Na lang te hebben rondgedoold in de stinkende riolen, komt Gilian Ran- dam weer tegen. Deze zegt hem op een andere binnen te zijn gekomen. Hij heeft namelijk de lokatie waar Gibson is vermoord nog eens goed doorzocht...en is op de vluchtweg van Purnet gestuit. Samen zoeken Gilian en Randam verder hun weg door de riolen, en vinden uiteindelijk een uitgang, die op een donker gebouw uitkomt: het oude Queen-ziekenhuis, waar volgens de berich- ten een Snatcher-laboratorium zou liggen! Gilian zoekt zijn weg door de duisternis, en stuit tenslotte op de ingang naar het lab. Dit laboratorium blijkt verlaten, op wat Metal Creatures na... hoewel? Helemaal achterin het lab komt hij een oude bekende tegen: de Chinees! Zijn CHAN SHOHO, en hij heeft 4 'naked Snatchers' bij zich. Gilian levert een felle strijd met de vijf, en verslaat ze allemaal. Dan komt hij bij een gesloten kluis, waar twee getallen moeten worden ingevoerd om te openen: 1. het aantal bedden in het lab. 2. het aantal skeletten in het lab (gemeen! op het eerste gezicht liggen er vijf skeletten als je langs de skelettenruimte loopt.... E‚n ervan blijkt echter geen skelet te zijn, maar een gehalveerde Snatcher!) In de kluis vindt Gilian een belangrijk document: een lijst met alle prominente gesnatchte personen! Ze staan er allemaal op: Purnet, Chan, Rob, Lisa, en er staat nog een naam op de lijst.....Benson Cunningham! De directeur van Junker is ook een Snatcher! Dan is het hoofdkwartier dus in gevaar! Gilian haast zich terug naar het hoofdkwartier, maar ontdekt bij aankomst dat hij al te laat is.. Mika ligt bloedend en bewusteloos over haar bureau heen. Met Harry is het erger gesteld... Hij ligt bloedend op de grond, en is stervende.... Hij weet Gilian nog te vertellen dat Jamie is meegenomen, en dat de aanvallers van binnenuit kwamen. Jamie is inderdaad weg. Geoff ligt bewusteloos op de grond en Cunningham is ook weg. Omdat Harry zei dat de aanvallers uit Cunninghams kamer kwamen, onderwerpt Gilian deze kamer aan een nauwkeurig onder- zoek. En inderdaad, het schilderij aan de muur blijkt meer te verbergen dan alleen maar muur! Via deze gang hield de Cun- ningham-Snatcher contact met de andere Snatchers. Gilian zoekt zich een weg door het grottenstelsel, blaast wat robots op, en treft tenslotte de valse Cunningham. Na een fel gevecht weet de zwaargewonde Snatcher nog weg te komen. Gi- lian volgt hem, en komt dan bij.... Jamie! Tenminste, dat lijkt zo... Ook van haar is al een Snatcher duplicaat gemaakt. Nadat Gilian de valse Jamie heeft opgeruimd, komt hij weer een Snatcher tegen (met een balonnetje) die weg- vlucht. Gilian volgt hem, en komt dan ineens weer op straat terecht. En wel voor een groot pretpark, in het centrum van de stad: de SYD GARDEN. Gilian volgt de Snatcher over het hele terrein van het park, maar raakt hem tenslotte kwijt in de buurt van het MAGICAL HOUSE, een attraktie die gesloten is. (De Syd Garden is overi- gens een van de mafste lokaties van het hele spel. De personen die je hier aanspreekt maken bv. vaak reklame voor Solid Snake of Quarth, en van de kleine ventjes krijg je teksten te horen als "Mama, icecream!". Er wordt je ook herhaaldelijk Merry Christmas toegewenst, want het spel speelt met kerst- mis.) Nadat Gilian nog even rond heeft gekeken, komt hij tot de conclusie dat de Snatcher echt verdwenen is.... (nog iets leuks: als je je hoofd door een van de borden bij het Magic House steekt, krijg je van NAVI te horen "Gilian, wordt toch eens volwassen!"). Dan ontvangt Gilian een radio-oproep van niemand minder dan Randam, die op hem wacht bij de achteruitgang van het park. Met Randams motor rijden ze naar het ziekenhuis van de stad. Randams vader ligt daar namelijk, en hij heeft een belangrijke mededeling voor Gilian. De gedaante die in het ziekenhuisbed ligt, Randams vader, is niemand minder dan DR. PETROVICH (jawel, uit Metal Gear 1 en 2!). Van een verpleegster krij- gen ze te horen dat ze te laat zijn... even eerder die dag is Petrovich Madnar op 104-jarige leeftijd overleden.... (Petrovich ontwikkelde trouwens veel wapens voor Junker. Het is niet voor niets dat je NAVI een verkleinde uitvoering van de Metal Gear lijkt!). Petrovich heeft echter een "Memory Tape", een soort video- band, achtergelaten voor Gilian, waarop zijn laatste boodschap staat. Gilian stelt deze in werking, en Petrovich spreekt hem toe. Petrovich geeft belangrijke informatie, onder over het ontstaan van de Snatcher. Volgens Petrovich is de Snatcher een uitvinding van een zoon van hem, Elijah. Vreemd genoeg noemt hij Gilian "Doctor", en geeft als verklaring dat Gilian ‚‚n van de geleerden was die mee heeft gewerkt aan het SNATCHER PROJEKT. Dit geeft stof tot nadenken aan Gilian... Het belangrijkste echter is, dat Petrovich erachter is ge- komen waar de Snatcher hoofdbasis is! Via alle informatie die hij van Randam heeft gekregen (de Snatchers moeten een ondergrondse basis hebben, de connectie Snatcher-Moskou) is hij tot de conclusie gekomen dat er maar een plaats kan zijn waar de Snatchers zich schuilhouden: in de schuilplaatsen onder het oude Kremlin! Gilian laat NAVI een oude kaart van Moskou projekteren, en daaroverheen de kaart van Neo Kobe City. De Syd Garden is precies over de oude stadskern heen gebouwd! (vergelijk de loop van de riviertjes in de Syd Garden maar eens met die op een kaart van Moskou in een atlas. Je zult zien dat ze precies overeen komen!). En op de plek waar vroeger het Kremlin stond, is nu... het Magical House, waar de Snatcher verdween! En zo gaan Randam en Gilian terug naar het park, waar ze het Magical House binnenvallen. Gilian dringt door via grof ge- weld, terwijl Randam zich als Snatcher vermomt om erdoorheen te komen... Onder het Magical House openen ze de poort die leidt naar de Snatcher Hoofdbasis... Na lang vechten komt Gilian bij een laboratorium, waar veel ontvoerde geleerden werken, die bezig zijn aan onheilspellende experimenten voor de Snatchers. Na een VIP-ID kaart te hebben bemachtigd, een supergrote tank-robot te hebben opgeblazen en langs een kernreactor te zijn gekomen, ontmoet Gilian Randam weer, die op hem staat te wachten. Ze dringen een soort troonzaal binnen, waarinen een zame oude man op een troon zit; ELIJAH MADNAR. In de nu volgende tus- sendemo volgt een zeer onthullend verhaal over Gilians duis- tere verleden... Elijah vertelt zijn verhaal, de schuld drukt zwaar op zijn schouders en hij heeft spijt van zijn daden in het verleden. Het begon allemaal in 1990, toen er een Amerikaans/Russisch projekt werdt opgestart om een robot te maken, die zo menselijk mogelijk zou zijn. Het team zou in een ondergronds lab werken bij het Siberische Nowrosi- birsk. Naam van het team: het FRANKENSTEIN PROJECT TEAM... De leider van het projekt was de Russische roboloog Petro- vich Madnar. Verder werkte zijn zoon, Elijah mee, die ook roboloog was, en waren er twee NATO-geleerden: de psycholoog Gilian Seed en de biologe Jamie Lorraine! Het projekt verliep voorspoedig, en werdt later verplaatst naar een lab. onder Moskou. Het projekt werd herdoopt in het SNATCHER PROJEKT, omdat de gemakkelijkste manier om een mensachtige robot te maken, een metalen endoskelet was, met een kunsthuid eromheen. Maar er waren grote problemen op komst.... Zowel Gilian als Elijah werden verliefd op de knappe Jamie. Zij koos tenslot- te voor Gilian, en ze trouwden in 1991... Elijah kon deze te- genslag maar moeilijk verwerken, en hij stortte zich met nog grotere hevigheid op zijn werk. Maar zijn ambities waren te groot. Hij wilde zelf leider van het projekt worden, maar zijn vader Petrovich vond dit niet goed... En juist toen het projekt bijna voltooid was en Petrovich naar een congres in Amerika was, vond de Tsjernoton ramp plaats.... Het virus roeide heel de Sowjet-Unie uit, maar het lab onder het Kremlin was hermetisch van de buitenwereld afgesloten, hier waren Gilian, Elijah en Jamie veilig. Maar ze wisten dat ze misschien wel tien jaar in de ondergrondse schuil- plaats zouden moeten blijven zitten. Elijah bracht redding. Hij had een proces ontwikkeld, dat hij de 'COLD SLEEP' noemde, en dat een menselijk lichaam voor lange tijd in ingevroren staat bewaard kon houden. Gilian en Jamie gaven er de voorkeur aan te worden inge- vroren, totdat het besmettingsgevaar weg zou zijn... Maar Elijah zag nu eindelijk zijn kans om wraak te nemen. Hij verzette het tijdsmechanisme van de capsules, en zorgde er- voor dat ze niet 10, maar 50 jaar aktief zouden blijven. Hij wist dat er bij langdurig invriezen geheugenverlies kon optreden, en wilde de twee zo uit elkaar drijven. En de des- ori‰ntatie in een tijd te moeten leven waarin ze niet thuis hoorden, zou de rest doen. Elijah zelf werd niet ingevroren. Hij zag nu de kans schoon om zijn experimenten eindelijk ongestoord uit te voeren.... Met behulp van de aantekeningen van zijn vader werkte hij ver- der....50 jaar lang... Hij perfectioneerde het Snatcher- ontwerp.... En ondertussen werd boven zijn hoofd een nieuwe stad opgebouwd. Toen het Snatcher-ontwerp op het punt van voltooiing stond, zag Elijah Neo Kobe City als de perfekte plek om zijn kreaties uit te testen. Het oorspronkelijke doel van het projekt was geweest een robot te ontwerpen, die niet van een mens te onderscheiden was. Hij liet zijn kreaties in de stad rondlopen,met de kunsthuid... en niemand zag het ver- schil. En nog had Elijah niet genoeg... Hij wilde m‚‚r maken van de Snatchers, iets bovenmenselijks. En zo lukte het hem een prototype te maken van een wezen, met een bovenmenselijke intelligentie.... En zoals zo vaal gebeurt bij dit soort experimenten, liep de boel uit de hand! Het wezen de MASTER SNATCHER, werd te intelligent, en kreeg te veel macht. Het kon de andere Snatchers controleren, en kreeg vreemde idee‰n over het grijpen van de macht in de wereld. En Elijah kon het niet langer meer controleren. De Master Snatcher dwong hem om steeds maar nieuwe Snatchers te maken, en daarna steeds nieuwe gevechtsrobots te ontwerpen, totdat hij tenslotte te oud en afgeleefd ervoor was geworden, in de 80 jaar..... En zo zit hij dan voor Gilian en Randam, een wrak van een man. Hij vertelt dat de Master Snatcher pas geleden een duister plan heeft ontwikkeld: LEVEL2, dat de hele wereld zal ver- nietigen....... Hij heeft namelijk een aantal wetenschappers ontvoerd, die een opvolger hebben gemaakt van het oude Lucifer virus: LUCIFER-BETA!! Zich nog sneller verspreidend,en nog do- delijker. Master Snatcher wil dit virus loslaten op de mens- heid, zodat hij en zijn Snatchers de wereld kunnen overne- men...... Maar de wetenschappers hebben, buiten weten van de Snatchers om, een tegengif gemaakt voor het Lucifer-beta virus: L-ANGEL volgens Elijah moet Gilian dit koste wat kost in handen zien te krijgen. Jamie is, volgens Elijah, nog dieper in de basis, bij de Mas- ter Snatcher, om aan een ander projekt te werken. Maar dan merkt hij Randam op, en vraagt wie hij is. Op Ran- dams antwoord begint hij plotseling hard te lachen! Gilian en Randam denken al dat hij gek geworden is, maar Elijah legt het uit. Petrovich heeft nooit een tweede zoon gehad! (dat zou ook moeilijk kunnen, iemand van 104 jaar met een zoon van in de twintig....) Randam Hajile is....een cyborg!! Randam was het prototype van de Snatchers, door Petrovich ontwikkeld. Petrovich lag nogal eens overhoop met zijn zoon, dus maakte hij van Randam de ideale zoon: hij dupliceerde Elijah gewoon... en dat zie je ook aan de naam: RANDAM HAJILE omdraaien geeft ELIJAH MADNAR (typisch Petrovich!). Randam vindt dit nog niet genoeg bewijs, en geeft een for- se snee in zijn arm, om te bewijzen dat hij wel menselijk is.. Enfin, dit blijkt dus van niet.... Even na deze onthulling geeft Elijah Madnar de geest. Hij heeft zijn vader niet veel overleefd..... Randam is danig van streek, hij blijkt nu zelf tot de cyborgs te horen waar hij op jaagde en die hij haatte.... Maar hij weet zich goed te houden, en Gilian stuurt hem terug naar buiten om de burgemeester van de stad te waarschuwen voor het dreigende gevaar. Gilian zelf rept zich naar het laboratorium, om L-Angel te be- machtigen. Helaas! De Snatchers hebben alle reageerbuizen meegenomen,in- klusief die met het tegengif! Gilian moet heel wat Snatchers achtervolgen, om tenslotte degene met de goede reageerbuis te vinden. Gewapend met L-Angel gaat hij dan tenslotte diep de basis in, waar hij uiteindelijk Jamie vindt. Jamie is nogal van streek over Harry's dood, Harry was namelijk haar vader! (mij een raadsel waarom we dat nu pas te weten komen....) Ze is gedwongen de Master Snatcher te helpen met een projekt, waarbij ze dit wezen aan een nieuw, sterker lichaam zal hel- pen..... Het proces is al aan de gang, want de Master Snatcher zit al onder een stolp om te muteren. Een stolp, die hij even later verbrijzelt, en voor Gilian springt om hem aan te vallen. De Master Snatcher maakt Gilian nog even duidelijk dat hij geen enkele kans heeft. Over 20 minuten zal er in de basis een mechanisme aan de gang worden gezet, dat genoeg Lucifer-Beta zal vrijlaten om de hele mensheid uit te roeien.... Datzelfde virus gebruikt hij tegen Gilian, die nu echter het tegengif in zijn bezit heeft. Hij weet de Master Snatcher dan ook gemakkelijk te verslaan..althans...dat denkt hij! Het mu- tatieproces begint net op het verkeerde moment, en de Master Snatcher verandert in een enorme robot. Gilian moet heel wat moeite doen om het afschuwelijke we- zen te verslaan, maar tenslotte lukt het hem. De Master Snatcher is geschiedenis..... Juist dan duikt Randam op (mosterd na de maaltijd...). NAVI laat even weten dat ze nog tien minuten hebben voordat de Lucifer wordt vrijgelaten. (en hij laat dit telkens met tussenpozen van een minuut weten, totdat Gilian er helemaal gek van wordt). De drie discussi‰ren het probleem even, en komen dan tot een oplossing. De vaten Lucifer-Beta staan in de buurt van de kernreaktor, die de basis van stroom voorziet. Door deze reaktor te overbelasten, zal de hele basis de lucht in vliegen, samen met het virus...... Er is een probleempje: Iemand zal zich moeten opofferen om de basis in de lucht te laten vliegen. Randam biedt zich bijna onmiddelijk aan. Volgens hem is het leven van een robot toch niks waard.... Hierop krijgt hij fel protest van Gilian, maar deze moet toch toegeven onder de tijdsdruk. Dus, met nog maar drie minuten te gaan, knijpen Gilian, Jamie en Randam ertus- senuit... Randam wacht even bij de reaktor, om Gilian en Jamie tijd te geven om te ontsnappen, en laat hem dan ontploffen. In de korte tijdsmarge die hij heeft, kan hij nog net het water induiken, voordat de boel de lucht in gaat. En dan: de eindscene. Gilian en Jamie staan bij de lucht- haven van Neo Kobe City, waar de teams van Junker en KSDF worden ontbonden, om naar plekken te worden gevlogen in de wereld waar ze harder nodig zijn. Neo Kobe City is veilig... De twee halen nog even herinneringen op, en Jamie treurt om de dood van haar vader, Harry... Totdat een onverwachte gedaante opduikt: Randam heeft het overleefd! Deze keer heeft zijn robot-zijn hem gered...